Du kender sikkert scenariet: noget i dit hjem er gået i stykker, og du ønsker at kontakte en professionel for at få det fikset. Derfor søger du via Google på den nærmeste virksomhed, som kan komme og løse dit problem. Et af de første resultater, som dukker op på Google, trykker du på, hvorefter du ringer til den pågældende virksomhed og aftaler en tid. Men hvad har søgemaskineoptimering – forkortet SEO – med det at gøre? Hvad er SEO?
Søgemaskineoptimering (SEO) er et redskab inden for digital marketing, hvor man kan få optimeret de faktorer, som giver en hjemmeside mere synlighed på for eksempel Google, samt bedre placering i søgeresultaterne. Det handler altså om at din virksomheds hjemmeside skal gøres mere relevant i forhold til, hvad de pågældende kunder søger på, samt at netop din virksomheds hjemmeside skal gøres bedre end dine konkurrenters hjemmesider. På den måde kan din virksomheds hjemmeside få nogle bedre placeringer på for eksempel Google, eller en anden søgemaskine, end dine konkurrenters hjemmesider kan.
På denne måde kan søgemaskineoptimering altså være en rigtig god måde, hvorpå din virksomhed vil kunne blive mere synlig, samt hvor dine potentielle kunder lettere vil kunne finde lige præcis din virksomhed, når de laver en søgning på Google, Yahoo, Bing eller en anden søgemaskine.
Et eksempel kan være, at den pågældende kunde har behov for at få udført et stykke tømrerarbejde i sit hjem i nærheden af Horsens. Kunden googler for eksempel ordene ”tømrer” og ”Horsens”, hvorved din tømrervirksomheds hjemmeside skal være det første resultat, der kommer frem. På den måde er der større sandsynlighed for, at den pågældende kunde vælger lige din virksomhed til at få udført det pågældende stykke arbejde – og derved er din virksomhed både bedre end konkurrenternes virksomheder, og din virksomhed får udført mere arbejde og i sidste ende får tjent flere penge.